ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

روش های نصب سنگ ساختمانی

نصب سنگ ساختمانی یکی از مهم ترین قسمت های ساخت یک ساختمان است. چراکه اگر نصب سنگ ها با مهارت کافی و با استفاده از روش های صحیح انجام نشود، امکان سقوط و تخریب سنگ های نصب شده وجود خواهد داشت.
نصب سنگ ساختمانی با استفاده از روش های متعدد و ابزارهای مختلف صورت می گیرد، پروسه نصب سنگ اصول و قواعدی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

روش‌های نصب سنگ های ساختمانی

یکی از عواملی که در نصب سنگ تاثیر دارد، نوع سنگ است. بعضی از سنگ‌ها چسبندگی بالایی دارند و می‌توانند به راحتی به مکان مورد نظر شما بچسبند. در صورتی که برخی دیگر از سنگ‌ها به علت وزن زیادی که دارند و چسبندگی کم آنها، نیاز به روش‌های مطمئن‌تری جهت نصب دارند. به عنوان مثال سنگ‌های تراورتن را می‌توان به راحتی در نمای ساختمان به علت وزن سبکی که دارند، نصب کرد. اما سنگ‌های گرانیت با وزن بالاتر و تراکم زیاد، جهت نصب در نما به روش‌های دیگری نیازمند هستند. از مهم‌ترین روش‌های نصب سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نصب سنگ با روش ملات سیمان
یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که برای نصب سنگ ساختمانی از آن استفاده می‌شود، استفاده از ملات ماسه سیمان است. این روش در گذشته برای نصب انواع سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما استفاده از ملات ماسه سیمان برای چسباندن تمامی سنگ‌ها روش مطلوبی به شمار نمی‌آید. چرا که برخی از سنگ‌ها به‌دلیل چسبندگی کم، به‌راحتی از بستر ملات جدا می‌شوند. در این روش با استفاده از ملاتِ سیمان، پشت سنگ را پر می‌کنند تا سنگ به سطح بچسبد. بعد از آنکه سنگ مقداری خودش را گرفت، سنگ بعدی را بالای آن قرار داده و عمل دوغاب ریزی را تکرار می‌کنند.

نصب سنگ با استفاده از لقمه سنگ ها
یکی از روش های مطمئن برای چسباندن سنگ های نازک که حین کار احتمال شکست آن ها وجود دارد، استفاده از لقمه سنگ ها است. در این روش یک سنگ را به صورت هرمی برش داده و با استفاده از چسب های مخصوص آن را به پشت سنگ مورد نظر و کف کار می چسبانیم. سپس سطح پشتی سنگ را با دوغاب و ماسه سیمان پر می کنیم.

استفاده از روش سیم و مفتول
روش بعدی روش نصب سنگ ساختمانی با استفاده از سیم و مفتول است. این روش، برای سنگ‌هایی که سنگین هستند و چسبندگی کمی دارند، یک روش مطلوب خواهد بود. برای اجرای این روش ابتدا در سنگ دو شیار به صورت قطری ایجاد می‌کنند و از این شیارها یک سیم را به صورت ضربدری عبور می‌دهند. قطر شیارها و سیم معمولاً دو میلیمتر است. بعد از اینکه سیم به پشت سنگ نصب شد، دوغاب و ماسه سیمان را پشت سنگ می‌ریزند تا قسمت‌های خالی آن پر شود و به سطح بچسبد.

نصب سنگ با استفاده از قلاب اسکوپ
اسکوپ سنگی یکی از بهترین روش ها برای نصب سنگ بر روی ساختمان است. این روش نه تنها قوی و قابل اعتماد است، بلکه زیبایی و استحکام سنگ را نیز حفظ می کند. در این روش سوراخ ها و شیارهایی در پشت سنگ ایجاد می شود و قطعات لقمه ای مخصوص در این شیارها قرار می گیرد. در نهایت سنگ ها در محل قرار گرفتند و با سیمان محکم شدند.اسکوپ سنگ در مقررات ملی ساختمان بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین طبق قانون جدید کلیه سنگ هایی که در ارتفاع دو متری نصب می شوند باید مورد بازرسی محدوده قرار گیرند.

نحوه نصب سنگ دیوار ساختمان

نصب سنگ دیوار یک فرآیند مهم است که نیاز به دقت و توجه دارد تا نهایتاً بتوان به نتایج بهتری رسید. در زیر مراحل اصلی نصب سنگ دیوار به شما توضیح داده شده است:

برنامه ریزی
نوع سنگ ساختمانی را که می خواهید استفاده کنید مشخص کنید. عواملی مانند دوام، رنگ، بافت و اندازه را در نظر بگیرید.
برای تعیین مقدار مورد نیاز، منطقه ای را که قصد نصب سنگ را دارید اندازه گیری کنید. برای جلوگیری از آسیب یا خطا، کمی بیشتر از آنچه نیاز دارید سفارش دهید.

آماده‌سازی
ابتدا، سطح دیوار را کاملاً تمیز کرده و از هر گونه، آبرسانی یا آلودگی جلوگیری کنید. اگر سطح دیوار اصلی ناصاف نباشد، باید آن را تراز کنید و به‌شکل مستقیم درست کنید.

انتخاب سنگ
سنگ ها را بر اساس شکل، اندازه و تنوع رنگ آنها مرتب کنید. این به ایجاد ظاهری یکنواخت تر و متعادل تر در هنگام نصب کمک می کند.

طراحی و نصب
قبل از شروع به نصب سنگ‌ها، باید طرح نهایی دیوار را بر روی سطح با مقیاس کشیده و مکان دقیق نصب هر سنگ را مشخص کنید. هنگام نصب، لطفا از چسب یا مواد مشابه استفاده کنید. سنگ ها را با دقت در محل های مشخص شده قرار دهید، سپس آنها را به دیوار فشار دهید و محکم کنید. از کاغذ سنباده سنگی برای از بین بردن هرگونه نقص یا برآمدگی استفاده کنید. پس از نصب سنگ های اولیه، سنگ های اضافی برای تکمیل دیوار نصب می شود.

گروه‌بندی و مهره‌گذاری
برای افزایش استحکام و پایداری دیوار، سنگ‌ها را به گروه‌هایی با اندازه و شکل مشابه تقسیم کنید. برای افزایش ایمنی و پایداری، می‌توانید مهره‌ها و گیره‌ها را در دیوار نصب نمایید. پس از اتمام نصب سنگ‌ها، اطمینان حاصل کنید که همه سنگ‌ها به‌درستی و بدون نقص نصب شده‌اند.
در پایان نصب سنگ ساختمانی بر روی دیوار، هر گونه نقص یا سوراخ خالی را با چسب یا مواد پر کنید. سطح سنگ‌ها را تمیز کرده و آن را پوشش دهید تا از خرابی‌های آتی محافظت شوند. 

بهترین روش نصب سنگ کدام است؟

حال که با تمامی روش‌های نصب سنگ ساختمانی آشنا شدیم، بد نیست که بدانیم بهترین روش نصب سنگ کدام است؟ ممکن است برای شما هم سوال پیش آید که کدام روش برای نما، پله دیوار و غیره مناسب است. پاسخ تمام این پرسش‌ها در یک محصول نهفته است آن هم چسب سنگ می‌باشد. باید این نکته را گوشزد کنیم که به هیچ عنوان از هر چسبی صرفاً به دلیل کارآمد بودنش در کارهای دیگر، نباید برای نصب سنگ استفاده شود.


سنگ مرمریت پرشین لته چه نوع سنگی است؟

مرمریت پرشین لته ( Persian Latte Marble ) 

سنگی با زمینه ی کرم روشن و موج پیچ هایی به همین رنگ است. این سنگ یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین سنگ های مرمریت روشن در بازار های جهانی می باشد. بازی رنگ کرم و خطوط کرم رنگ، تقسیم بندی سرت های مختلف سنگ لته را مشخص می کند. زمینه رنگی صاف و بازی رنگ در این سنگ، دلیل انتخاب سازندگان ساختمان های لوکس و لاکچری می باشد.

تاریخچه سنگ مرمریت پرشین لته:

سنگ مرمریت پرشین لته، دارای پیشینه‌ی بسیار طولانی از قرون وسطی است. این سنگ به عنوان یک سنگ پرکاربرد در ساختمان‌سازی؛ معابر عمومی و مناطق مهم آن زمان استفاده می‌شده است. در آن زمان استفاده‌کنندگان این نوع سنگ بیشتر ایران و ایتالیا بودند. در دوران نوین نام این سنگ به دلیل به کار بردن این سنگ در پروژه‌های مختلف، بسیار مشهور شد. به طوریکه امروزه شاهد هستیم که در پروژه‌های مشهوری مانند “موزه لوور” در پاریس و “موزه بریتیش” در لندن به کار برده شده است. 

نامی که برای این سنگ قرار داده شده است احتمالا توسط شخصی که اولین بار آن را کشف کرده است نام‌گزاری می‌شئود ولی به‌مرور زمان و در دوران نوین، نام این سنگ دچار تغییر شده و به نام امروزی آن اسم‌گزاری شده است.



ویژگی های سنگ مرمریت پرشین لته

در زیر به برخی از ویژگی های سنگ پرشین لته اشاره می کنیم:


  • رنگ روشن و ساب پذیری بالایی دارد.
  • تخلخل کم و قابلیت چسبندگی بالا با ملات را دارد.
  •  جذب آب در آن کم است.
  • مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد.
  • در برابر اسید آسیب پذیر می باشد.
  • در صورت مجاورت با تغییرات آب و هوایی دچار تغییر در شکل ظاهری می شود.



کاربرد سنگ مرمریت پرشین لته:

این سنگ دارای کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان‌سازی و نما است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1.کفپوش:

این سنگ به دلیل مقاومت خوبی که در برابر سایش دارد؛ می‌تواند در قسمت کفپوش‌ها استفاده گردد. حتی استفاده از پرشین لته در کف‌پوش های سطح شهر برای تردد عموم نیز کارآمد است.


2.فضاهای عمومی:

پیش نیاز استفاده از پرشین لته در فضاهای عمومی در شهرهایی است که تغییر اقلیم در آنها بعید است. در این صورت یکی از با ارزش ترین و بادوام ترین سنگ ها در فضاهای شهری است.


3.نمای ساختمان:

استفاده از سنگ مرمریت پرشین لته در نمای ساختمان می تواند ارزش ساختمان را افزایش دهد. این سنگ سبک وزن است، می تواند سازه شما را سبک تر کند. این سنگ جلوه ای متفاوت به ساختمان شما می بخشد.


4.پله‌های درونی ساختمان:

سنگ مرمریت پرشین لته می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای استفاده در پله‌ها باشد. البته برای پله‌های بیرونی ساختمان استحکام مناسب را ندارد و بهتر است در پله‌های داخلی ساختمان‌ها از آن استفاده گردد.


نقاط قوت سنگ مرمریت پرشین لته 

  1. تخلخل کم و قابلیت چسبندگی بالا با ملات
  2. مقاومت حرارتی بالا
  3. ساب پذیری عالی
  4. نقاط ضعف سنگ مرمریت پرشین لته 
  5. تغییر شکل ظاهری در برابر تغییرات آب و هوایی
  6. مقاومت پایین در برابر اسید، مواد قلیایی و فرسایش


عوامل تاثیر گذار بر قیمت مرمریت پرشین لته

هر چقدر سطح مرمریت لته روشن تر و یکدست تر باشد، قیمت بیشتری دارد. البته عوامل دیگری همچون ضخامت، ابعاد، کیفیت و نوع فراوری در تعیین قیمت این سنگ نقش دارند. همچنین متراژ درخواستی و شهر محل سفارش نیز در تعیین قیمت بی تاثیر نیست.