ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

سنگ ترامیت چیست؟

افرادی که در حال فعالیت ساختمان و سنگ هستند تا به حال نام سنگ های ترامیت و تراُنیکس را شنیده و با آن آشنا هستند اما گاهاً برخی از افراد سنگ ترامیت را با سنگ تراُنیکس یکی می‌دانند در صورتی که این دو نوع ، دو سنگ کاملاً متفاوت می‌باشند . ترامیت حاصل ترکیب تراورتن و مرمریت است اما تراُنیکس حاصل ترکیب مرمریت و تراورتن می‌باشد. به این نوع سنگ به دلیل شباهت و دارا بودن ویژگی های دو دسته سنگ مرمریت و تراورتن ، نام ترامیت را اختصاص داده‌اند و می‌توان گفت در واقع سنگ ترامیت ترکیب دو سنگ تراورتن و مرمریت است. ترامیت ازجمله سنگ‌های رسوبی می‌باشد که از جنس ماسه و خاک رس می‌باشد. ترامیت نسبت به مرمریت و مرمر وزن کمتری دارد.

سنگ ترامیت یک سنگ بدون هیچگونه ناخالصی و با رنگ سفید یکدست و یکنواخت که عدم وجود ناخالصی در سنگ از ویژگی هایی می‌باشد که طراحان، معمارین و مهندسین به دنبال آن می‌باشند. سنگ ترامیت سفید بی موج، در عرض استاندارد ۴۰cm و طول آزاد بریده و دارای ضخامت ۱.۷cm و این سنگ از جنس ترامیت می‌باشد. ویژگی‌های سنگ ترامیت مانند ویژگی‌های سنگ‌های مرمریت و تراورتن هست. آنها سنگ هایی می‌باشند از جنس خاک رس و ماسه که از لحاظ جنس این سنگ تقریبا بین سنگ‌های تراورتن و مرمریت هستند.

به طور کلی سنگ های ترامیت عمدتا در رنگ های روشن سفید و کرم یافت می شوند و به علت رنگ روشن و جذب آب بالایی که دارند بهتر است در مکان هایی که با رطوبت و از همه مهم تر مواد اسیدی در تماس هستند استفاده نشوند. از این رو این سنگ برای استفاده در نمای مناطق بارانی و شهرهای آلوده مناسب نیست چون به راحتی رطوبت و آلودگی را به خود جذب می کند.

از معروف ترین سنگ های ترامیت می توان به ترامیت سمیرم اشاره کرد که از درجه کیفی بالای آن در نما استفاده می شود.

کاربرد سنگ ترامیت

از سنگ ترامیت در ساخت نما داخلی مانند دیواره های داخلی ، ساختمان دیوار پارکینگ ، دیواره راه پله ها و غیره استفاده می‌کنند . از سنگ ترامیت برای نما بیرونی نیز استفاده می‌گردد ،باید توجه داشت که از این سنگ بیشتر در مناطق جغرافیایی با آب و هوای خشک برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می گردد البته می‌بایست سنگی در این زمینه انتخاب شود که خلل و فرج های آن کاملاً پوشیده باشد و جذب آب آن را بسیار کم و به صفر رسانده باشد .

ویژگی‌های سنگ ترامیت

سنگ ترامیت دارای رنگ زمینه‌ای روشن است و در رنگ‌های سفید و کرم در بازار موجود می‌باشد. ترامیت شباهت بسیاری به سنگ تراورتن دارد.

تخلخل: سنگِ ترامیت دارای تخلخل بسیاری است که این امر سبب سبک‌تر و پرکاربرد شدن این سنگ می‌باشد.

درجه صیقل پذیری: سنگِ ترامیت از میزان صیقل پذیری بسیار ضعیفی برخوردار می‌باشد.( سنگِ ترامیت بوکان و سنگِ ترامیت میاندوآب از این ماجرا استثنا بوده و از درجه صیقل پذیری خوبی برخوردار می‌باشند)

میزان جذب آب: آهکی بودن این سنگ سبب جذب بالای آب در سنگِ ترامیت می‌باشد به همین دلیل از این سنگ در مکان‌هایی که آبریزی زیاد است مانند حمام و سرویس بهداشتی نمی‌توان استفاده کرد.

رنگ و بازی رنگ: سنگِ ترامیت دارای رنگی یکدست و روشن می‌باشد و در سطح این سنگ ناهماهنگی وجود ندارد.

مزایای سنگ ترامیت

صیقل پذیری بالای سنگ‌های ترامیت این امکان را به افراد می‌دهد که آن را به صورت قابل قبولی صیقل داد. این سنگ‌ها کاملا صاف و یکدست و فاقد هر گونه رگه بوده و از این رو مورد علاقه بسیاری از افراد است. قیمت مناسب سنگ‌های ترامیت باعث فروش بالای این سنگ‌ها در بازار شده است. همچنین سنگ‌های ترامیت دارای قابلیت برش مناسبی بوده و از این رو می‌توان آنها را به انواع اشکال و فرم ها برش داد.

آیا سنگ ترامیت برای استفاده در نمای ساختمان مناسب است؟

سوالی که اکثر مصرف کنندگان با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا این سنگ برای نما مناسب است؟ در جواب باید بگوییم که سنگ ترامیت و لایمستون به دلیل شباهت بسیار زیاد به سنگ‌های تراورتن در اکثر مواقع به جای آن در نما به کار برده می‌شوند. سنگ ترامیت از آنجایی که تم رنگی روشن‌تر و سفیدتری دارد گزینه بهتر و رایج‌تری نسبت به لایمستون‌ها می‌باشد. این دو سنگ از نظر ساختار، گزینه مناسبی برای نمای بیرونی نخواهند بود، اما به علت قیمت مناسب و ظاهر روشن و یکدست مورد استقبال بسیاری از پیمانکاران قرار گرفته‌اند.

در واقع آنها جایگزین مناسبی برای سنگ‌های تراورتن سفید گران قیمت هستند، اما بهتر است به عنوان سنگ های مناطق گرمسیر و بدون رطوبت استفاده شوند و برای نمای مناطق مرطوب پیشنهاد خوبی نیستند. مگر اینکه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت سطح سنگ واترپروف شود که در این صورت هزینه فرآوری آن افزایش پیدا می‌کند و بعد از چند سال این اقدام باید دوباره صورت گیرد.




بهترین سنگ سفید نمای ساختمان

سالانه مقدار بسیار زیادی سنگ برای نمای ساختمان‌ و سایر قسمت‌های سازه خریداری و مصرف می‌شود که غالب این سنگ مصرفی مربوط به نما است امروزه سلیقه بیشتر جامعه به اجرای نماهای رومی، کلاسیک و یا اسپرت است که سنگ‌ مورد نیاز این نماها باید دارای زمینه‌ی رنگی روشنی باشد


یکی از رایج ترین سنگ های انتخابی برای نما ، سنگ هایی با زمینه روشن و سنگ سفید نمای ساختمان است. در برخی از سبک های نما، همچون نمای رومی ( کلاسیک ) یا نمای مینیمال؛ نما به صورت یکپارچه و تک رنگ و دربرخی دیگر همچون نمای مدرن، به صورت ترکیب با رنگ ها و حتی متریال دیگر ترسیم می شود. نمای روشن علاوه بر ظاهری چشم نواز ، از ساختمان در برابر گرمای زیاد محافظت می کند و موجب صرفه جویی انرژی در فصل تابستان می شود. این موضوع بالاخص در شهرهای گرمسیر و کشورهای خلیجی منطقه بسیار حائز اهمیت است.


سنگ های مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان، اغلب از جنس سنگ تراورتن می باشند. در گذشته از سنگ های چینی یا کریستالی در نما استفاده می کردند که به دلیل وزن بالای آن نسبت به سنگ های تراورتن و تنوع رنگی کمتر، دیگر از آن ها در نما استفاده نمی شود. سنگ های تراورتن سفید را می توان در رنج های قیمتی متفاوتی پیدا نمود. البته سنگ های تراورتن سفید یکدست، قیمت بسیار بالایی دارند. 



انواع سنگ سفید نمای ساختمان

سنگ نمای مرمریت

مرمر درواقع همان سنگ ‌آهک قرارگرفته در برابر فشار و دمای زیاد است. حال اگر سنگ‌ آهک اولیه دارای ناخالصی‌هایی مانند آهن یا گل باشد رگه‌های سیاه یا تیره‌ رنگی در مرمریت شکل‌گرفته ایجاد می‌شود. این رگه‌ها نقاط ضعف سنگ هستند و در امتداد آن‌ها سنگ به‌ راحتی شکسته می‌شود.

از این‌ رو سنگ‌ های بدون رگه استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.


تراورتن سفید نما

سنگ های تراورتن باکیفیت ترین و  محبوب ترین متریال برای ساختمان مخصوصا نما، محسوب می شوند. این سنگ ها بافت متخلخل دارند و از وزن بسیار سبکی برخوردار هستند. تنها مشکل این سنگ ها، قیمت بسیار بالای آنها می باشد. البته شایان ذکر است که کمتر سنگی می تواند جایگزین سنگ های تراورتن در نمای ساختمان شود. از معروف ترین آنها می توان به تراورتن سفید عباس آباد، تراورتن دره بخاری و تراورتن سفید ابیانه اشاره کرد.

این سنگ ها به دلیل تراکم خوب و مناسب، سطح براق و صیقلی دارند و از مزیت های آن می توان به قابلیت بسیار خوب ابزار خوری آنها اشاره نمود. 


سنگ گرانیت سفید نمای ساختمان

سنگ گرانیت از جمله سنگ های مقاوم و مستحکمی است که در گذشته به میزان زیادی برای نما انتخاب می شد. اما امروزه با رونق بازار تراورتن ها و سختی نصب سنگ های گرانیت در نما، کمتر برای نما انتخاب می شود. با این وجود نیز همچنان یکی از گزینه های پیش روی شما هنگام انتخاب سنگ نما است. در میان سنگ های گرانیت نیز تعداد زیادی از آن‌ها در دسته گرانیت های سفید هستند مانند گرانیت سفید نطنز، گرانیت سفید بروجرد، گرانیت سفید زاهدان و..


سنگ های چینی یا کریستالی

در گذشته از این سنگ ها در نمای اصلی ساختمان ها بسیار زیاد استفاده می شد. اما امروزه به دلیل وزن بالای آنها و تنوع رنگی پایین این سنگ ها، از آنها کمتر در نما استفاده می شود. عمده این سنگ ها از سطح سفید و درخشان برخوردار هستند که بسته به سورت سنگ، خطوط طوسی در سطح سنگ ها مشاهده می شود.

جهت استفاده از این سنگ ها در نما، حتما تمامی سنگ ها اسکوپ شوند و برای گیرایی بهتر، از چسب بتن در ملات ماسه سیمان استفاده کنید.


در این مقاله با سنگ چینی – کریستال نیریز بیشتر آشنا خواهید شد.

 چرا از سنگ تراورتن مصنوعی به عنوان بهترین سنگ نمای سفید یاد میشود؟

  • مقاومت زیاد در برابر سرما و نور خورشید
  • قیمت مناسب
  • تنوع در طرح و رنگ
  • محبوبیت بین معماران و سازندگان ساختمان
  • تشابه زیاد  به سنگ تراورتن طبیعی به علت داشتن رنگ های روشن و متمایل به سفید
  • بخشیدن جلوه ی طبیعی و زیبا به نمای ساختمان
  • تنوع در رگه های سنگ مصنوعی و متغییر بودن رگه ها مثل سنگ طبیعی
  • صیقل پذیری عالی


معایب و مضرات سنگ گرانیت

گرانیت ها از سنگ های پرکاربرد در نمای ساختمان ها میباشند. در کنار مزایای سنگ گرانیت، خوشبختانه در سالهای اخیر به واسطه تحقیقات به عمل آمده و پی بردن به مضرات استفاده از این سنگ در برخی شرایط به ویژگی های خاص این سنگ پی برده شده است.

 البته معایب این سنگ به گونه ای است که تعدادی از آن‌ها سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و تعدادی از آن‌ها برای ساختمان مشکلاتی را به همراه می آورد. ما در ابتدا به بیان مضرات سنگ گرانیت برای سلامتی می پردازیم.


مضرات سنگ گرانیت بر سلامتی انسان

ساختار سنگ گرانیت به گونه ای است که در آن مقادیری از عناصر سنگین اورانیوم، توریوم و..است که خود از عوامل ایجاد بیماری سرطان شناخته شده اند. علاوه بر این رادون نیز که از واپاشی عنصر اوارنیوم به وجود می آید نیز از دیگر عامل بیماری سرطان است. وجود این عناصر در این سنگ و انتشار آن‌ها در محیط در مدت زمان می تواند وارد ریه انسان شود و به مرور زمان بیماری های مختلفی را به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است از این سنگ در فضاهای بسته و فضاهایی که هیچ گونه تهویه هوایی ندارد استفاده نشود چرا که در غیر اینصورت گازهای منتشر شده در هوا محبوس شده و باعث بیماری می شوند. مقدار این عناصر در سنگ های گرانیت مختلف متفاوت است. بر این اساس استفاده از سنگ گرانیت در اتاق خواب و یا کانتر به عنوان سنگ اپن آشپزخانه مناسب نیست.


مواد پرتوزا:

گرانیت ها در خود مواد پرتوزای زیادی همچون  اورانیوم، توریوم و پتاسیم رادیواکتیو میباشند. این مواد باعث میشوند که وقتی این سنگ ها در محیط بسته قرار میگیرند می‌توانند اثرات زیانباری در سلامتی سیستم ریه ساکنین بر جای گذارد.


اشعه ایکس و گاما:

یکی دیگر از معایب سنگ گرانیت این است که گرانیت ها دارای اشعه ایکس و گاما میباشند. همین موجب میشود با ساتع کردن امواج رادیو اکتیو از خود باعث آلودگی های خاص و بیماری های سرطانی شود. همین امر موجب شده است که استفاده از این گونه سنگ ها در محیط های بیمارستانی و آزمایشگاهی منسوخ و ممنوع باشد.



معایب سنگ گرانیت برای ساختمان


اکسیده شدن و یا زنگ زدگی عنصر آهن در گرانیت

با بکار گیری گرانیت به عنوان سنگ نما و همچنین کاربرد در فضای باز ساختمان به علت وجود آهن در بسیاری از سورت های این سنگ، پس از گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض باران، زنگ زدگی بر روی سنگ مشاهده میشود و از زیبایی آن به شدت میکاهد. این مورد در سنگ گرانیت مراورید مشهد به دلیل آهن زیاد در ساختار مولکولی، به وفور دیده میشود


وزن بالای سنگ گرانیت

همانطور که می دانید گرانیت به عنوان سنگین‌ترین سنگ در میان انواع سنگ های ساختمانی شناخته شده طوری که وزن مخصوص آن ۲۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. به همین خاطر استفاده از این سنگ وزن زیاد و اصطلاحا بار مرده به ساختمان اضافه می کندبه همین خاطر علی الخصوص امروزه که کاهش وزن ساختمان جهت مقاوم سازی در برابر زلزله اهمیت بسیاری پیدا کرده، این یکی از معایب سنگ گرانیت به شمار می رود.


تخلخل و چسبندگی پایین

یکی از قسمت هایی که از سنگ گرانیت می توان استفاده کرد، نمای ساختمان است. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد، چسبندگی و تخلخل پایین سنگ گرانیت است که نصب آن را با دشواری روبرو کرده به گونه ای که برای نصب آن حتما باید از اسکوپ استفاده شود.