ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

مرکز ارائه سنگ های ساختمانی و تزئینی

نصب و اجرای بتن اکسپوز

اگر به دنبال متریالی هستید که نیازی به تعویض هر چند سال یکبار نداشته باشد، بتن اکسپوز یک گزینه جذاب و اصلی است، زیرا پتانسیل طراحی تقریبا نامحدودی دارد و دوام آن، طول عمر این متریال را تضمین می کند، اما بتن اکسپوز مانند همه متریال‌ها نیاز به مراقب‌هایی دارد تا بتوانید بیشترین بهره را از پروژه خود ببرید.


امروزه اجرای بتن اکسپوز اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که این نوع بتن در ارائه ظاهری مدرن و سطحی زیبا توانسته موفق باشد، اجرای آن نیاز به دقت و تخصص لازم دارد. نادرستی، نارسایی و عدم تخصص در اجرای بتن اکسپوز، باعث زشت و ناپسند جلوه دادن سطح آن می شود.


انواع روش های اجرا و نصب بتن اکسپوز

بتن های اکسپوز به روش های متفاوتی ممکن است نصب شوند. بتن ساخته شده در محل حین ساخت، نصب هم می شود. در واقع ساخت و اجرای این نوع بتن به صورت همزمان انجام می شود. این در حالی است که برای بتن های از پیش ساخته شده، با توجه به کاربری و نوع ساختمان، نحوه نصب نیز ممکن است متغیر باشد. 

به طور روش‌های نصب بتن اکسپوز را می‌توان به سه دسته‌ی اصلی تقسیم بندی کرد.


  1.  اجرای خشک 
  2.  اجرای دوغابی
  3.  اجرا با پیچ و چسب



 نصب تایل بتن اکسپوز به روش نصب خشک:

در روش نصب بتن اکسپوز به صورت خشک شیوه‌های زیر پرکاربردتر هستند:


  • نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و یراق آلات نصب (نبشی و پیچ)
  • نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و پیچ کردن تایل به زیرسازی
  • نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و چسب مگااستون
  • نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از چسب BK2F


نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و یراق آلات نصب (نبشی و پیچ)

در این روش از دو ردیف پروفیل فلزی عمودی و افقی استفاده می‌شود. که پروفیل‌های عمودی بستگی به شاپ انجام شده با فاصله 80 تا 120 سانتیمتر نصب می‌شوند. پروفیل‌های افقی براساس جاگذاری یراق پشت پنل بتن اکسپوز ، روی پروفیل‌های عمودی نصب و جوش می‌شوند.


 پشت پنل بتن اکسپوز در هنگام تولید یک پلیت 10*10 که روی آن یک مهره متصل شده است کار گذاشته می‌شود. فاصله آکس به آکس قوطی‌های افقی باید با فاصله آکس به آکس مهره‌های پشت قطعات یکسان باشد. برای اتصال تایل به قوطی‌های افقی از یک یراق نبشی و پیچ استفاده می‌شود . یراق دارای یک شیار لوبیایی برای تنظیم اندازه است، نبشی از یک طرف توسط پیچ به مهره پشت بتن اتصال پیدا می‌کند.


اجرای بتن اکسپوز به روش دوغابی

در اجرای بتن اکسپوز به روش ملاتی، اتصال تایل‌ها توسط دوغاب (ملات) انجام می‌شود که حداقل ضخامت آن ۳ سانتی‌متر است؛ دوغاب از مصالح زیر تشکیل شده است:

  • ماسه
  • سیمان سیاه
  • سیمان سفید
  • چسب بتن
  • آب

برای ایجاد اتصال هر چه بیشتر و گیر و داری بین پانل نمای بتن اکسپوز و ملات پشت آن از اسکوپ‌هایی در قالب مش‌های نصب شده پشت پانل استفاده می‌شود.

از معایب این روش این است که مقداری از دوغاب اتصال‌دهنده‌ی پنل به نما بیرون می‌زند، که این امر باعث دو رنگی نما خواهد شد.

اما راهکاری نیز دارد می‌توان با استفاده از سیمان سفید از دو رنگ شدن نما جلوگیری کرد و نما را یکنواخت کرد.یکی از نکات مهم در نصب بتن اکسپوز به روش دوغابی این است که در انتهای کار باید حتما بندکشی انجام شود.


نکات تکمیلی در نصب بتن اکسپوز

از رایج ترین مشکلاتی که بتن معمولی با آن مواجه می شود، پوسته شدن بتن است اما بتن اکسپوز دارای مقاومت خوبی در برابر پوسته پوسته شدن می‌باشد، زیرا پیمانکاران هنگام نصب، لایه سطحی خمیر سیمان را جدا می‌کنند. در کنار اجرای سریع و آسان بتن اکسپوز باید به مشکلات آن نیز توجه شود، حتی اگر اجرا با تمام تکنیک ها و دقت لازم انجام شود، گاهی اوقات نیاز به تعمیر و تمیز کردن دارد.


استفاده از آب گریز، یک مرحله نگهداری مهم است. این یک راه عالی برای تازه نگه داشتن بتن است. آب‌ گریز کردن بتن اکسپوز، پاک کردن لکه ها را آسان تر می کند، دوام آن را تقویت می کند و همچنین به تمیز و تازه نگاه داشتن آن برای مدت طولانی کمک کند. آب گریز کردن به حفظ رنگ و درخشندگی سطح بتن شما کمک می کند و باعث می شود تمیزتر و زیباتر به نظر برسد.



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد